Section outline

  • Ďalšie moduly aktivít - spätná väzba
    Test

    Táto aktivita dovoľuje učiteľovi vytvárať a nastavovať testy, ktoré môžu pozostávať z viacerých typov otázok. Otázky sú uložené v databáze a môžu byť použité v rozličných kurzoch. Sú dovolené viaceré pokusy na vypracovanie testu a každý z nich je zapamätaný.
    Testy môžu povoľovať viaceré pokusy. Každý z nich je oznámkovaný a učiteľ sa môže rozhodnúť, či ukázať správne odpovede alebo naznačiť, v čom bola odpoveď nesprávna.
    Na rozdiel od testov na papieri, ktoré je nutné manuálne hodnotiť, v elektronických testoch sa učiteľ môže koncentrovať na iné možnosti. Či už využiť test ako prostriedok na samovzdelávanie študentov tým, že im povolí vypracovať test viackrát, alebo ako stručné zopakovanie učiva, atď.

    Testy majú veľa rozličných nastavení, a teda je s nimi možné vykonať rozmanité pedagogické ciele. Zahŕňajú nielen rozličné typy otázok, ale aj náhodne generované otázky.

    Problématické miesta pri používani testov v praxi

    Čo sa stane, ak študent odošle test po časovom limite
    Odpovede študenta, ktorý odoslal test po časovom limite, sú uložené v databáze, ale študent za ne nedostane hodnotenie. Učiteľ si ich môže prezerať a manuálne im dať body. Alebo môže prestaviť čas odovzdávania a znovu nechať ohodnotiť test.

    Nie je možné pridať alebo odobrať otázky v teste.
    Príčinou je, že niektorý študent už urobil test. Najjednoduchšie v takom prípade je vymazať všetky pokusy.

    Odstránenie otázky z testu, ktorý už je študenti urobili.
    Najjednoduchšie v tomto prípade je nastaviť hodnotenie za danú otázku rovné nule.

    Potrebujeme test, ktorý nebude hodnotený.
    Najprv nastavíme hodnotenie za každú otázku a za celý test rovné nule. Potom v nastavení kurzu vypneme všetky zaškrtávacie políčka súvisiace s hodnotením.

    • Pedagogické východiská pre tvorbu testov

      Testovanie podporované počítačom má svoje výhody aj nevýhody. Výhodou je fakt, že učiteľ sa nemusí koncentrovať na namáhavé opravovanie testov, vylúčenie chýb pri ich spočítavaní a podobne. Na druhej strane, ak chce naozaj čo najviac využiť počítačovú podporu, často musí oželieť niektoré typy testovacích otázok, ktoré sú ťažko realizovateľné.

      Pre vybudovanie testov je potrebný určitý čas, znalosti a tiež aj skúsenosti z nesprávne navrhnutých testov v minulosti. K tvorbe testov a otázok existuje veľa študijnej literatúry. Niektoré body, ktoré je vhodné mať na mysli, sú:

      • Otázky by sa mali týkať cieľov, ktoré má kurz dosiahnuť.
      • Pre najdôležitejšie témy kurzu je vhodné mať viacero otázok, každú skúmajúcu rozličný aspekt danej témy.
      • Otázky by mali byť aj jednoduché aj zložitejšie.
      • V otázkach s viacerými odpoveďami by nesprávne odpovede mali byť logicky odvoditeľné z nejakého často nesprávneho predpokladu.
      • Počítačovo podporované testy by sa mali skôr zamerať na jednoduchšie, často opakované aktivity, napríklad krátke testy po ukončení každej kapitoly. Pri nich je možné napríklad povoliť test vypracovať iba raz, ale poskytnúť študentom podrobnú spätnú väzby v prípade, že otázky nezodpovedali správne. Alebo nechať študentov vypracovať test viackrát, pričom sa bude brať do úvahy najlepšie hodnotenie. Po vypracovaní viacerých takýchto testov sa vlastne študenti otázky naučia. Ak to skombinujeme s náhodnými otázkami v teste, vhodne nasmerujeme študentov k zdokonalení sa v nadej problematike.
      • Pred celkovým testom je vhodné vytvoriť sériu cvičných testov založených na nejakej podskupine skutočných otázok v teste. Takto sa študenti zoznámia s formátom celkového testu a nebudú mať pred ním strach.

      Bezpečnosť testov

      Je veľa stratégií, ktoré sa dotýkajú bezpečnosti testov. Najjednoduchšie je mať študentov v počítačovom laboratóriu, kontrolovanom učiteľmi či kamerami. Avšak, ak študenti majú dovolené vypracovať test doma alebo kdekoľvek, môže sa stať, že ho vypracujú s kamarátom, alebo s učebnicou. Neexistuje žiadna dokonalá stratégia, ktorá by tomuto javu mohla zabrániť. Jednou z možností je nastaviť test, aby ho bolo možné urobiť iba raz v určitom malom časovom limite, pričom otázky budú vyberané náhodne z väčšej databázy.